בס"ד  |  י״א באייר ה׳תשפ״ד

האתר נתרם לע"נ ישראל גלעד בן שרה ז"ל

תיקון נפטרים

כל מה שרציתם לדעת על תיקון נשמה לנפטרים ריכזנו בעבורכם בצורה נהירה ומרוכזת 

רבני העמותה למענכם – תפילה ותיקון נפטרים – ללא עלות

מהו תיקון נפטרים?

נאמר 'אין צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא'. כמעט ולא מצוי יהודי שלא חיסר משהו בתפקידו ובשליחותו בעולם הזה או לחילופין שפגם בחטאים ועוונות חמורים במשך שנות חייו.

כל חטא ועוון שאדם עובר כאן בעולם הזה, גורם לפגם רוחני עמוק ושורשי בעולמות העליונים ולייסורים הנגרמים בעקבותיו.

כתוצאה מכך, נדרש האדם החוטא לתקן את הפגם ולכפר על לכלוך והזוהמה שגרם לטוהר העליון הרוחני.

לאחר שעולה הנשמה למעלה, מבקשים המלאכים הרעים לגמול לאדם על מעשיו בעולם הזה ולהכניס את נשמתו לגיהינום תוך ייסורים קשים וכף הקלע, ובעזרתם מתכפר לאדם החטא והעוון, ומתחולל תיקון הפגם הרוחני העמוק שנוצר.

אנו, בני המשפחה הקרובים, רוצים למנוע מנשמת הנפטר את הייסורים הנוראיים ומאימת הגיהינום ולשם כך ניתנה לנו היכולת לערוך תיקון קדוש ומיוחד לנפטר בעזרתו נקל על נשמתו ונגרום לה עונג וקרות רוח למעלה.

התיקון גורם תענוג לנשמת הנפטר

כאשר רואה הנשמה למעלה שזרעה ובני משפחתה דואגים לעילוי נשמתה באמצעות לימוד התורה, אמירת קדיש, נתינת צדקה וגמילת חסד נדיבה, הרי שמלאכי עליון נמנעים מלהזיק לאותה נשמה שבזכותה מתקיימים בעולם הזה מצוות רבות כל כך ופוסקים את ייסורי הנשמה.

במקרים מסוימים ובעריכת תיקון בצורה נכונה, יכולה הנשמה אף לצאת מגיהינום לחלוטין ולהגיע במהירות הבזק לגן עדן. ולכן רצוי שהתיקון ייערך על ידי רבנים יודעי דבר המכירים את סודות הכוונות במהותם.

למרות שאין אנו מבינים ומשיגים את מהותו וכוונותיו הפנימיות של התיקון, סומכים אנו על קדושי עליון שחיברוהו מתוך ספרי הקבלה שידעו לכוון לעליית נשמת הנפטר מכל מרעין בישין.

במשך כל שנות קיומו של עם ישראל ערכו הצדיקים תיקונים ועליות נשמה לנשמות שנפטרו מהעולם ודאגו ללימוד וגמילות חסד באמצעותם יזככו את הנשמה ויגרמו לה נחת רוח.

אין ספק, שבמשך הדורות תיקנו החכמים אפשרויות רבות להעלות את נשמת הנפטר למקום מנוחתה, אך כאשר ניגש רבי יהודה פתיה זצוק"ל לעריכת התיקון, קיבץ בעמל רב את כל הכוונות הנדרשים ומסר לתלמידיו את הדרך הנכונה בה זקוקים לערוך את התיקון – דרך שמובאת מספרי קבלה וזוהר.

מסופר במדרש על התנא האלוקי רבי עקיבא, שראה בדרכו בריה משונה מאוד. לשאלתו האם הוא שד או חיה, ענתה אותה בריה שהיא אדם שנפטר מן העולם, אך היות והוא פגם בחטא חמור ביותר נגזרו עליו עונשים חמורים מאוד.

שמע זאת רבי עקיבא וחיפש את בנו של אותו יהודי. כשמצאו בעיר לודקיא, ביקש מבני העיר למולו וללמדו ברכות התורה. לאחר זמן, דרש רבי עקיבא מאותו הבן לערוך תיקון לאביו ולומר על ספר התורה "ברכו את ה' המבורך". הבן הקשיב לרבי עקיבא ועשה זאת.

באותו הלילה התגלה אותו יהודי לרבי עקיבא ובישר לו שהושלם תיקון נשמתו.

מי חיבר את תיקון נפטרים?

את התיקון הקדוש חיבר המקובל האלוקי רבי יהודה פתיה זצוק"ל (כ"ז אב תש"ב). רבי יהודה נסמך לרבנות על ידי רבו של ה'בן איש חי' ולימים הפך לתלמידו, עד שהוכתר בעולם כולו כגדול בתורת הקבלה.

יהודים רבים נהרו אליו במטרה שיפתור להם חלומות ויסיר הם מזיקים וחולאים רעים. בדרכו, דרך הקבלה, ידע לייחד ייחודים עליונים וכוונות קדושות ולבצע תיקונים לנפטרים ולחולים שיש בהם סכנה.

אחד מהתיקונים שמסר רבי יהודה לתלמידיו ושומעי לקחו הוא האופן הראוי והנכון לערוך תיקון נפטרים. וכך כותב הוא בספרו "מנחת יהודה":

"אם היורשים רצונם לעשות נחת רוח למת, להושיעו ולהצילו מכף הקלע ומדינה של גיהינום, שהוא נידון בהם, אין שום אופן, כי אם לשפוך שיח בפני מלכו של עולם בעד המת ההוא. ויקבצו עשרה אנשים כשרים יודעי ספר ויעשו למת סדר התיקון שכתבנו".

נוסח תיקון נפטרים

תיקון הנפטרים הוא קריאת כל ספר התהלים על ידי רבנים ואברכים בני תורה שעורכים את התיקון על-פי סדר מיוחד שנקבע בתורת הקבלה תורת הסוד.

התיקון כולל:

קריאת תהלים, משניות נבחרות ('משנה' אותיות 'נשמה'), לימוד של שבעה כורתי ברית שמועיל להוצאת הנפטר מהגיהינום ונתינת מטבעות לצדקה.

התיקון נערך על פי סדר מיוחד וקדוש הנמסר במסורת מפי המקובלים שעסקו בהעלאת נשמות לגן עדן והוצאתם מכף הקלע ומכל ייסורי הגיהינום. בסיומו של התיקון נערכת סעודת מצווה בה כלולים ברכות רבות מפיהם של הרבנים נושאי התפילה לעילוי נשמת הנפטרים.

מתי עורכים את התיקון?

את התיקון עורכים בדרך כלל בימים מסוגלים ועת רצון, למשל – ערב ראש חודש, ערבי חגים ומועדים, ימי הילולות של צדיקים גדולים שזכותם תעמוד לזיכוי הדין.

עריכת התיקון מתבצעת ביום ולא בלילה היות ומצאת הכוכבים שולטים בעולם כוחות הדין ומאפילים על מידת הרחמים.

לפעמים, כאשר מופיע הנפטר בחלומו של אחד מבני המשפחה בבגדים בלויים או בארשת עצבות שנסוכה על פניו, נדרשים בני המשפחה לדאוג באופן בהול לעריכת התיקון ולפעמים נערך התיקון בימים אחרים בנסיבות אלו.

כאשר בני המשפחה לא יודעים את הדרך בה ראוי לבצע את התיקון הקדוש, מן הנכון לבקש את ידם של רבנים מומחים ובני תורה שבכוח לימודם מכירים את דרכי התיקון והטהרה ובאפשרותם לייחד את שם הנפטר בעבודת הקודש שלהם.

האם צריך לדעת את סוג החטא שהיה לנפטר?

לא. עריכת התיקון כוללת בתוכה כפרה וניקיון כללי של כל סוגי החטאים והעוונות. וזו אחת הסיבות שביצוע התיקון נדרש להיעשות על ידי רבנים ובני תורה מוסמכים שמכירים היטב את דרכי התשובה והתיקון הנדרשים.

אם האדם שנפטר היה צדיק עדיין צריך תיקון?

בעריכת התיקון אנו מרוויחים 2 מעלות: האחת היא תיקון פגמים שהתבצעו על ידי הנפטר בעולם הזה ובעולמות עליונים. והמעלה השניה היא גרימת קורת רוח ונחת עצום לנשמת הנפטר בראותה כיצד זרעה ומשפחתו ממשיכים את דרך התורה והמצוות ומאירים אור רוחני בעולם.

כיצד אנו יכולים לדעת אם אכן עזרנו לנפטר?

אין לנו ספק שהתיקון מועיל. לפעמים אף ניתן לוודא זאת על ידי שנגלה הנפטר לאחד מבני המשפחה לבוש בגדים ומעוטר פנים שמחה נטולות כל נדנוד של עצב. רבי יהודה פתיה זצוק"ל העיד בעצמו שכמה פעמים הגיעו הנפטרים בחלומו והודו לו על התיקון שערך לנשמתם.

האם מצוות אחרות כדוגמת קדיש ונתינת צדקה לא מועילות לנשמת הנפטר?

כל מצווה מועילה וגורמת נחת רוח לנשמה, במיוחד אמירת קדיש שמועילה רבות לנפטר. אך לצערנו, כאשר יהודי נלקח לעולם האמת אין אנו יודעים איזה סוג תיקון ספציפי זקוקה הנשמה באותה העת.

משכך, חיבור התיקון הכולל תפילות וכוונות ייחודיות הלקוחות מסגולות הזוהר וממכמני התורה, מועיל לוודא שיכלול בתוכו כפרה וזיכוך לכל סוגי הפגמים והחטאים כך שוודאי הדבר שבאמצעותו תינצל הנשמה מייסורים רבים ואף לפעמים מכל ייסורי הגהנום.

ראוי לציין שאמירת משניות מוכתרת כסגולה עצומה להעלות את נשמת הנפטר בעולמות העליונים ולגרום לו למנוחת עולמים. הסוד בכך הוא שהאותיות שמרכיבות את המילה 'משנה' הן אותם האותיות המרכיבות ת המילה 'נשמה' מה שגורם למעלה עצומה זו.

בנוסף, ראוי מאוד להדליק לעילוי נשמת הנפטר/ת נר (רצוי שיהיה נר שעוה שמילה זו היא ראשי תיבות של הפסוק "הקיצו ורננו שוכני עפר").

למי צריך לעשות את התיקון?

לכל יהודי שהלך לעולמו, במיוחד לאביו ואימו להם הוא חייב במצוות כיבוד הורים. חכמי ישראל הורו לנו שמצוות כיבוד אב ואם לא מתבטלת בפטירתם, אלא גם לגרום למנוחתם לאחר מותם.

האם יש תיקונים לאנשים זקנים או לילדים?

התיקון מועיל לכל הנפטרים ללא הבדל גיל. גם לתינוקות שלא עלינו נפטרו תקופה קצרה לאחר הלידה ראוי ונכון לערוך תיקון זה למרות שלא חטאו מאומה בעולם הזה, היות ומעלת התיקון אינה רק למירוק עוונות, אלא גם במטרה להועיל ולגרום תענוג לנשמת הנפטר.

האם ניתן לעשות תיקון גם למי שנפטר לפני חמישים שנה?

ברור. לא נוגע מתי התרחשה פטירתו של בן המשפחה או הידיד, בין אם נפטר לפני חמישים שנה או שנפטר באותה שנה. תמיד ניתן לערוך את התיקון ולגרום לעילוי נשמה עצום לנפטר/ת.

מתי נדרש לעשות את התיקון?

באופן כללי, ראוי לערוך את התיקון הטהור בסמיכות ממש לפטירתו ובכך למנוע ממנו את חיבוט הקבר הנגרם בימים הראשונים שלאחר הקבורה. באם לא הצליחו, ראוי להשתדל בזאת עוד בשנת האבל הראשונה על הנפטר, היות ובשנה זו נערכים כל הדינים על הנשמה ונגזרים העונשים המתבצעים על ידי מלאכי החבלה.

אולם, מן הראוי לערוך את התיקון מדי שנה בשנה ובכך לגרום לנחת עצום ותמידי לנשמת הנפטר ולהתעלות רוחנית עצומה בגן עדן.

במיוחד חשוב לבצע ולערוך את התיקון באם התגלה הנפטר לאחד מקרובי משפחתו כשהוא עצוב ונפול פנים, ללא בגדים או לחילופין לבוש בבגדים מוכתמים ובלויים, הרי שזה מהווה סימן מובהק לכך שנדרש בדחיפות לקיים את רצונו של הנפטר ולגרום נחת רוח לנשמה על ידי עריכת תיקון נפטרים ראוי.

מתי ניתן להפסיק לערוך את התיקון?

כאמור, רבי יהודה פתיה זצוק"ל העיד על יהודים רבים שהתגלו בחלומותיו לבושים בגדים מאירים ומעוטרים ובפנים עליזות שהודו לו על מעשיו ועל התיקונים שערך למענם.

כך גם באם התגלה הנפטר לאחד מקרוביו בצורה האמורה מתוך שמחה ורוגע – ידעו בני המשפחה שגמלו עם קרוביהם חסד עצום והוציאום מכל ייסורי גהינום.

אם נפטרו שני ההורים – האם ניתן לערוך תיקון אחד לשניהם?

ניתן לערוך תיקון אחד לכמה נפטרים בפעם אחת, אך ברור הדבר שזכות גדולה היא לנשמת הנפטר באם כוונות בעלי התיקון מכוונים לנשמה אחת ויחידה, ונחת רוחו בעולמות העליונים שוברת שיאים.

האם תיקון נפטרים מועיל לכל החטאים?

באופן כללי – כן. ישנם חטאים מסוימים שהתיקון יכול לסייע לשלימות כפרתו של הנפטר אך לא להעלימם לגמרי.

בחטאים שבין אדם לחברו נדרש מהיהודי לבקש את מחילת הנפגע והניזוק על מנת להגיע לשלימות הכפרה המוחלטת. למשל, באם חטא הנפטר בחייו בגזל או אונאה, הרי ששלימות כפרתו תהיה כאשר יוחזרו כספי הגזלה לבעליהם.

לפועל, באם לא יודעים בני המשפחה על חטאי יקיריהם, עריכת התיקון יכולה לסייע בכך שנשמת הנפטר תתגלגל שוב לעולם בגוף אחר ותחזיר את הגזלה לבעליה.

האם יש תיקון למתאבדים?

כן. האריז"ל כותב: "המאבד עצמו לדעת אין לו חלק לעולם הבא". אך כבר גילו חכמי הסוד שאין לו חלק כפי שהיה ראוי להיות לו, אבל יש לו חלק אחר שה' יתברך נותן לו בתורת צדקה לאחר שמרצה את עונשו הראוי לו ל"ע.

משכך, עריכת התיקון הטהור יכולה להסיר מעל נשמת הנפטר ולהמעיט מעליו את העונש והייסורים המצופים ובכך להכניסו לגן עדן בזריזות.

בנוסף ראוי לציין שישנם תיקונים מיוחדים למתאבדים שראוי לערוך אותם בנוסף לתיקון הכללי האמור.

האם בני המשפחה צריכים להשתתף בתיקון?

אין חובה. עריכת התיקון אמנם מוטלת על בני המשפחה, אך ברגע שהם מטילים את העבודה על הרבנים, הוסרה מהם החובה להשתתף בתיקון ומעתה ואילך הועברה האחריות לעורכי התיקון.

מה מתרחש עם הנשמה בעולם האמת?

על פי מה שידוע מפיהם של חכמי ישראל, הנשמה עולה לבית דין של מעלה ומשתתפת בדין וחקירה על כל מעשיה בעולם הזה. לצורך עריכת דין אמת, מגיעים כל המלאכים שנבראו על ידי המצוות שקיים היהודי בעולם הזה ועורכים מסע של דברי סניגוריה על בעל הדין. לעומתם, עומדים משמאל כל מלאכי החבלה שנבראו על ידי העברות והחטאים ומקטרגים על היהודי הנידון.

לאחר כתיבת הדין, נגררת הנשמה לביצוע העונש ומתייסרת מאוד למשך תקופה ארוכה עד לשלימות המירוק והכפרה וכניסתה לגן עדן.

לשם כך, מוטל על קרובי המשפחה לערוך תיקון מיוחד לנשמת הנפטר ובדרך זו נגרמת נחר רוח רבה לנשמה ומתמעטים ממנה הייסורים ובסופו של דבר מואצת הדרך לכניסתה לגן עדן.

כאשר הנשמה נמצאת בגן עדן צריך לעשות תיקון?

כן. גם כאשר הנשמה נמצאת בגן עדן, היא משתוקקת לקבל נחת רוח מיוצאי חלציה ולהתעלות בעולמות העליונים על ידי תורה ומצוות של צאצאיה. מה טוב באם יודעים בני המשפחה לערוך את התיקון בעצמם, אך גם באם לא, מעלה עצומה והזדככות אדירה נפעלת אצל נשמת הנפטר באם דואגים בני המשפחה לעריכת התיקון על ידי רבנים שמכוונים לעילוי נשמת הנפטר.

מה מיוחד בתיקון הנפטרים?

מעבר למעלות שנימנו כבר, חשוב לציין שהתיקון כולל בתוכו זכויות רבות הגורמות להתעלות ועונג לנשמת הנפטר: אמירת תהלים, קריאת משניות בכוונה מיוחדת על-פי שמו של הנפטר, נתינת צדקה לעניים וללומדי תורה שילמדו לעילוי נשמת הנפטר, סעודת מצווה שכוללת ברכות רבות, תפילות ותחנונים מפי הרבנים ואברכים בני תורה לזכות ולמרק את נשמת הנפטר ובסופו של דבר להצילו מייסורים ולהביאו למנוחת עולמים.

האם התיקון פוטר את בני המשפחה מקדיש?

לא. חוץ מעריכת התיקון, במשך כל 11 החודשים שלאחר הפטירה, נדרש מבניו של הנפטר/ת לומר קדיש בתפילות היום, ומה טוב להקפיד לומר ט"ז קדישים, או ז' כמניין 'שבע ביום הללתיך', ועל ידי זה לגרום לשמחה ועונג רב אצל נשמת אביהם בשמים. 

אם אני לא דתי – צריך לעשות תיקון נפטרים להורי או שזה יזיק להם?

חס ושלום. תיקון נפטרים לא יכול להזיק אף פעם. להיפך, התיקון יכול רק להועיל לנשמת הנפטר ולסייע לו להתעלות ולהזדכך בעולמות העליונים.

למרות זאת, ראוי שגם בני הנפטר/ת יקיימו מצווה, יקראו משנה, פרק תהלים ויאמרו קדיש לעילוי נשמת הנפטרת היו ודבר זה גורם לתענוג עצום לנשמה. 

כנסו לאתר לאחר השלמת פרטי התיקון לתוכן: הדליקו נר נשמה לעילוי נשמת יקיריכם.

כמה עלות התיקון?

התיקון ניתן חינם וכאן תוכלו לצרף שמות לתיקון:

נהוג וגם רצוי לתת צדקה למשפחות אברכים ולמשפחות נזקקים לפני התיקון כמו שכתוב בפסיקתא רבתי פסיקתא כ': "גדולה צדקה שמוציאה מגיהינום, שנאמר, כפר לעמך ישראל. יכול כיון שמת אדם אין לו תקנה בצדקה? תלמוד לומר כפר. מלמד, שזורקין אותו מדינה של גיהינום".

הלכה זו מוזכרת בשולחן ערוך ביורה-דעה (סעיף ט"ז) כתוב: "מה שנוהגין לפסוק צדקה עבור מתים בשעת הזכרת נשמות מנהג ותיקין הוא ומהני לנשמותיהם". והמקור לכך דרשת חז"ל בספרי עה"פ "כפר לעמך אשר פדית" שדרשו "כפר לעמך" – אלו החיים. "אשר פדית" – אלו המתים. מלמד שהמתים צריכים כפרה"

ובנוסף לתועלת שיש למתים מנתינת הצדקה יש תועלת לחיים וכדברי מרן הבית יוסף (שם בתרכ"א) "ונותנים – צדקה – לכבוד המתים, שהצדיקים מליצים על צאצאיהם". על כן מצוה רבה להרבות בעיקר בתוך השנה בצדקה ולימוד תורה לזכות את הנפטר וגם לתועלת החיים ובמיוחד בזמן התיקון.

כל הכסף ינתן לצדקה ביום הפדיון למשפחות נזקקות ולמשפחות אברכים שלומדים תורה!

מומלץ לתת תרומה בסך 1,157 ש"ח שזה סכום שעולה בגימטריה של "תיקון ופדיון לנשמה"

אם קשה רצוי לתת תרומה בסך 395 ש"ח שזה סכום שעולה בגימטריה של "נשמה"

עוד יותר רצוי לתת סכום של אותיות השם, תוכלו להתייעץ איתנו בשיחת טלפון או בווצאפ לרב.

ובכל מקרה גם אם אין באפשרותכם לתרום התיקון יעשה ובחינם, וכל תרומה תתקבל בברכה ותעבור לצדקה וחסד בזמן הפדיון.


נהוג וגם רצוי לתת צדקה לפני התיקון כמו שכתוב בפסיקתא רבתי: "גדולה צדקה שמוציאה מגיהינום, שנאמר, כפר לעמך ישראל. יכול כיון שמת אדם אין לו תקנה בצדקה? תלמוד לומר כפר. מלמד, שזורקין אותו מדינה של גיהינום".

הלכה זו מוזכרת בשולחן ערוך: "מה שנוהגין לפסוק צדקה עבור מתים בשעת הזכרת נשמות מנהג ותיקין הוא ומהני לנשמותיהם". והמקור לכך דרשת חז"ל בספרי עה"פ "כפר לעמך אשר פדית" שדרשו "כפר לעמך" – אלו החיים. "אשר פדית" – אלו המתים. מלמד שהמתים צריכים כפרה"

וכתב מרן הבית יוסף : "ונותנים – צדקה – לכבוד המתים, שהצדיקים מליצים על צאצאיהם". על כן מצוה רבה להרבות בעיקר בתוך השנה בצדקה ולימוד תורה לזכות את הנפטר וגם לתועלת החיים ובמיוחד בזמן התיקון.

מומלץ לתת 1,157 ש"ח שזה סכום שעולה בגימטריה של "תיקון  ופדיון לנשמה"

אם קשה רצוי לתת 395 ש"ח שזה סכום שעולה בגימטריה של "נשמה"

עוד יותר רצוי לתת סכום של אותיות שם הנפטר/ת, תוכלו להתייעץ איתנו בשיחת טלפון או בווצאפ לרב.

בכל מקרה גם אם אין באפשרותכם לתרום הפדיון יעשה ובחינם, וכל תרומה תתקבל בברכה ותעבור לצדקה וחסד בזמן הפדיון.